A
belső kommunikáció hatékonyságának növelése érdekében számos cég és szervezet
vált át a hagyományos, írásos kommunikációs módszerekről (mint például az
email) csevegő alkalmazások használatára. Ezek az alkalmazások jelentik a
munkavállalók, csapattagok közötti gyors kommunikációt, és a jobb, hatékonyabb
együttműködést, valamint ezek mellett csökkentik az e-mailek mennyiségét is,
nem is beszélve arról, hogy ingyenes, diszkrét és nem kell tartanunk a
telefonálásból eredő hangzavartól sem. Ma már számtalan ilyen applikáció
található meg a piacon. A következő részben az ezekre vonatkozó szabályokat szeretném bemutatni.
- Professzionális
megjelenés - Bár
nagyon apró részletnek tűnik, ezért nem tudom elégszer kihangsúlyozni, hogy bár a fénykép elég kicsi ikon formájában van jelen,
sokat elárul rólunk, ugyanis arra is rá lehet kattintani és meg lehet nézni.
Így javasolt egy olyan fénykép feltöltése profilképként a csevegő
alkalmazásoknál is, amit szívesen vállalunk, ami pozitív benyomást kelt, és
professzionális megjelenést kölcsönöz. Ez kiemelten fontos, ha olyanokkal is
csevegünk, akik nem ismernek minket személyesen, és e fénykép alapján döntik
el, hogy vajon milyenek is lehetünk a való életben.
- Legyünk
udvariasak - Akár
a valós életben, a csevegéseknél is tartsuk be az alapvető udvariassági
szabályokat. Mindig köszönéssel indítsunk, és csak utána kérdezzünk vagy fűzzük
hozzá a beszélgetéshez megjegyzésünket, ezzel pozitív benyomást keltünk
magunkról és könnyebben kialakítunk kapcsolatokat. Legyünk készségesek
válaszolni, reagálni, de tudjuk, hogy hol van a határ. Személyes konfliktusokat
ne csevegésekben rendezzünk, főként, ha mások is olvassák.
- Konszolidált
üzeneteket küldjünk - Sokan
a chat beszélgetéseket úgy értelmezik, mint a szóbeli kommunikáció írásos
vetületét, mintha beszélgetnénk, csak írásos formában. Ezzel a rossz megközelítéssel rögtönzött
kommunikációs csatornává tesszük, az e-mailekkel szemben, ahol átgondoltan,
megfogalmazzuk mondanivalónkat, jobban felkészülünk. Nem szabad figyelmen kívül
hagynunk azt a tényt sem, hogy amíg élő szóban beszédünket szegmensekre
bontjuk, hogy érthetőbbek legyünk, úgy, ha ezt szöveges üzenetben tesszük,
akkor a megszakadt beszélgetést eredményez, hanyag üzenetváltást, amely elvonja
a munkatársak figyelmét és torzítja a mondanivaló lényegét. Fogalmazzuk meg
mondanivalónkat világosan és lehetőleg egy üzenetben.
- Csak a
megfelelő embereket vonjuk bele a beszélgetésbe - Ismerős
az az érzés, amikor valaki rákattint a "Válasz mindenkinek" gombra, ahelyett,
hogy csak annak küldené el az emailt, akinek muszáj? Igen, a csoportos
csevegéseknél is megvan ez az érzés. Ha olyan témát hozunk fel, ami nem
tartozik a csevegésben résztvevő többi emberre, akkor csak a releváns
emberekkel vegyük fel a kapcsolatot, vagy írjunk rá az illetőre privát
üzenetben a csoportos csevegésen kívül. Ne zavarjuk a többieket.
- Ne
zavarjunk!- Amikor
egy zárt ajtóval találkozunk, először is bekopogunk. Ugyanez igaz a
csevegéseknél is. Ha valakinél a "ne zavarjanak" jelzés vagy írás látszik,
akkor tekintsünk rá úgy, mint egy zárt ajtóra. Az illető lehet, megbeszélésen
van, vagy valami olyan munkát végez épp, ami koncentrációt igényel.
- Ne vigyük
túlzásba!- A
csevegések szövegeihez és írásjeleihez általában hangulatjeleket, képeket, és
néha GIF-eket adunk. Képek használatával ugyan megadhatjuk az üzenet
alaphangulatát, viszont, ha túlzásba visszük, akkor irritálhatja vagy
kizökkentheti a kollégáinkat, főnökeink és üzleti partnereink szemében pedig
torz, negatív képet alakíthatunk ki magunkról. Ne felejtsük el, hogy a mai
világban számtalan olyan hivatalos csevegés létezik, ahol a felek nem ismerik
egymást személyesen, így az első benyomás és professzionális viselkedésünk
fenntartása érdekében, kellő gondossággal válogassuk meg, és mérlegeljük a
hangulatjelek használatát. A hivatalos célú csevegések tekintetében, érdemes a
következő hat pontot átgondolni.
- Figyeljünk a
helyesírásra. Mindig nézzük át az üzenetet, főként, ha magasabb rangú
személyekkel kommunikálunk vagy más kultúrában élőkkel, így elkerülhetjük a
félreértéseket..
- A hangulatjelek
és különböző figurák használata gyerekesnek és tiszteletlennek tűnhet, bár
mindannyian tudjuk, hogy a hangulatjelek feldobhatják az üzeneteket, mégis
kiemelt odafigyeléssel használjuk őket. Ha már kialakult az irodai szokás a
kollégákkal, akkor persze belefér, hogy egy-egy hangulatjellel fejezzük ki
éppen aktuális érzelmi állapotunkat, vagy reagálunk egy üzenetre, viszont ez
elkerülendő a komolyabb hivatalos csevegéseknél.
- Kerüljük a
rövidítéseket! Ezt nem elég elégszer hangsúlyozni, ugyanis, ami beleférhet egy
személyes csevegésnél, az nem feltételezi azt, hogy hivatalos minősítésünkben
is rövidíthetünk. Használjuk, amikor biztosan tudjuk, hogy nem lesz értelmetlen
a beszélgetés, és megtartja komolyságát.
- A csupa
nagybetű kiabáló vagy emelkedett hangnemet sugároz, így figyeljünk oda, valóban
ezt az üzenetet szeretnénk közvetíteni beszélgetőpartnerünk felé?
- Ne vigyük
túlzásba a felkiáltójelek és kérdőjelek használatát. Például: "Valóban?????"
- Kerüljük a
GIF-ek használatát, mely felhígíthatja vagy semlegesítheti az üzeneted
mondanivalóját.